
17:56, 22 червня 2015 р.
Аудитори Херсонської облдержадміністрації стали на захист інтересів дітей
У структурі Херсонської облдержадміністрації в листопаді минулого року створено управління з питань внутрішнього аудиту. Про аудит ефективності, про те, чи не дублює цей підрозділ роботу фінінспекції та як аудитори не дозволили придбати тренажери за «дивними» цінами дитячому лікувальному закладі – інтерв’ю з начальником управління з питань внутрішнього аудиту ХОДА Оксаною Рукавішніковою.
- Розкажіть, будь-ласка, які завдання виконує ваше управління і, власне, чим ваші аудиторські перевірки відрізняються від перевірок фінансової інспекції?
- Метою внутрішнього аудиту завжди є вдосконалення діяльності, а результатом – створення так званої «доданої цінності». Внутрішній контроль забезпечує аналіз ризиків діяльності організації для того, щоб їх попередити чи обмежити. Зовнішній контроль, на відміну від внутрішнього, в переважній більшості носить фіскальний характер. Він здійснюється державною фінансовою інспекцією та іншими контролюючими органами.
Перед нами стоїть завдання – удосконалити систему управління, запобігати фактам незаконного, неефективного та нерезультативного використання бюджетних коштів, виникненню помилок чи інших недоліків у діяльності бюджетних установ.
- Чи існують аналогічні підрозділи в інших областях України?
- На сьогодні в усіх ОДА створено підрозділи внутрішнього аудиту або введено посади спеціалістів внутрішнього аудиту. До речі, відповідно до європейського досвіду, підрозділ внутрішнього аудиту повинен мати незалежність в проведенні аудитів, що забезпечує надання об’єктивних висновків і рекомендацій. Наше управління підпорядковується безпосередньо голові облдержадміністрації, відповідно, погоджує з ним плани проведення аудитів.
- Аудит ефективності - це відносно нове та чи є… ефект від його проведення?
- Навіть за короткий строк проведення нами аудитів (з січня 2015 року) ми виявили чимало резервів для наповнення місцевих бюджетів, випадки нераціонального використання бюджетних коштів керівниками комунальних закладів, відсутність належного контролю за витрачанням бюджетних коштів. На підставі аудиторських висновків головою ОДА були надані доручення керівникам відповідних установ, Департаментів та управлінь, виконання яких призведе до більш ефективного використання бюджетних коштів.
- На офіційному сайті ОДА розміщені розпорядження про проведення ваших аудитів. Ви вже проводили, зокрема, аудит діяльності комунальних закладів «Херсонський обласний територіальний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» облради , «Херсонська дитяча обласна клінічна лікарня», установи «Бериславський районний центр по обслуговуванню закладів освіти» з питання організації харчування учнів у загальноосвітніх навчальних закладах.
Чому саме ці установи вас зацікавили?
- Керівництво облдержадміністрації приділяє значну увагу закладам, функції яких пов’язані із обслуговуванням дітей. Зокрема, й дитячій обласній клінічній лікарні. І коли наприкінці 2014 року голова ОДА взяв під особистий контроль оплату видатків бюджетних установ, одними із першочергових були визначені саме видатки дитячої обласної лікарні, обласного територіального центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, а також видатки районних закладів, що займаються обслуговуванням дітей. Це лікування і харчування дітей, опалення і ремонти дитячих закладів.
Але голова адміністрації повинен знати – на що були фактично витрачені бюджетні кошти, та чи були ці витрати ефективними. Тому, наш підрозділ провів дослідження ризиків діяльності бюджетних закладів, враховуючи обсяги фінансування, придбання певних товарно-матеріальних цінностей, проведення тендерних закупівель, збір інформації на сайтах, з «гарячої лінії» голови ОДА, вивчення звернень громадян, аналіз видатків, заявлених до оплати та фактично оплачених.
Наприклад, при опрацюванні звернення головного лікаря Херсонської дитячої обласної клінічної лікарні від 17 грудня 2014 року про оплату «вкрай необхідного лікарні медичного обладнання» та наданих до нього документів, підтверджуючих проведення витрат, було встановлено, що в грудні 2014 року лікарнею придбано «терапевтичний тренажер для дітей з ураженням ЦНС» на суму 44330 грн. При дослідженні питання: що ж саме було придбано за вказаною назвою, встановлено, що терапевтичний тренажер для дітей з ураженням ЦНС фактично є біговою доріжкою Nordik Track T15 за середньою вартістю 34777 грн. (відповідно до пропозицій сайту мережі Інтернет). Вартість цього тренажеру з доставкою складала 35777 грн. Різниця між вартістю, за якою лікарнею придбано тренажер склала 8553 грн. Погодьтесь, це не можна назвати раціональним витрачанням бюджетних коштів…
Коли ми виявили такий факт, дитяча обласна лікарня повернула цей тренажер приватному підприємцю, у якого він був придбаний та відкликала платіжні доручення на його оплату.
Чимало громадян скаржаться на якість медобслуговування та його платність. Але медичні працівники також скаржаться на недостатнє фінансування, пояснюючи цим рівень обслуговування, мовляв, якби були кошти, то було б по-іншому.
- Так. Але при тому, що фінансування є недостатнім, бюджетними установами допускається безпідставне або нераціональне та неконтрольоване витрачання бюджетних коштів, які можна було направити на першочергові, невідкладні потреби. І це виявляється при кожному аудиті.
- Наприклад?
- Я наведу приклади по тих закладах, які ми вже згадали.
Аудит виконання в 2014 році програми «Херсонський обласний територіальний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф», в народі – «Швидка допомога» -виявив нераціональне витрачання бюджетних коштів наприкінці 2014 року на ремонт автомобілів. У той час, як заклад мав в штаті експлуатаційний відділ із 36 працівників, в тому числі 18 працівників, які безпосередньо пов’язані з ремонтом автотранспорту (механіки, токарі, слюсарі, акумуляторники тощо) до технічного ремонту автомобілів залучалися приватні підприємці, договорами з якими навіть не було обумовлено кількість машин, що потребують ремонту, їх марки, державні знаки, дефекти, які підлягають усуненню. Первинні документи по виконанню робіт не відображали зміст та обсяг господарських операцій.
За наявності 3-х кваліфікованих спеціалістів, які, відповідно до вимог чинного законодавства, пройшли підвищення кваліфікації з питань організації та здійснення державних закупівель за програмою «Державні закупівлі в Україні» та двох юристів, укладались угоди з товариством з обмеженою відповідальністю щодо надання консультативних послуг з проведення відкритих торгів.
Про що це свідчить?
Про те, що витрачаючи кошти на заробітну плату відповідним фахівцям, на їх навчання, на оплату тематичних друкованих видань, у підсумку - ще й оплачували послуги приватних підприємців та підприємств. А комусь не вистачило цих коштів наприкінці року на оплату вкрай необхідних видатків.
Іншій яскравий приклад, стосується харчування наших дітей у школах та дитсадках.
Аудит комунальної установи «Бериславський районний центр по обслуговуванню закладів освіти», проведений у квітні, виявив: порушення установою вимог Закону України «Про державні закупівлі»; випадки незабезпечення належними санітарно-гігієнічними умовами із зберігання та транспортування продуктів харчування; випадки завищення у школах цін на хліб на 20%, на булку - 50% за рахунок залучення постачальників-посередників, в той час як в районі є виробник цієї продукції; штучне заниження обсягу порцій страв та, як наслідок, порушення збалансованості раціону харчування дітей; випадки недотримання вимог щодо включення до раціону дітей страв, передбачених двотижневими перспективними меню та безпідставного списання продуктів харчування.
Аудит діяльності Бериславської РДА показав, що в районі не забезпечено належний контроль за вартістю продуктів харчування, що закуповуються бюджетними установами. Зверніть увагу на значні розбіжності цін на продукти харчування, що закуповувалися різними бюджетними установами району протягом вересня-жовтня 2014 року:
- масло вершкове для Одрадокам’янського, Новорайського та Милівського дитячого садка закуповувалось по 75-82 грн. за 1 кг, в той час, як для сусідніх Тягінського, Качкарівського та Червономаяцького по 52-57 грн за кілограм (при середній ціні по району на масло вершкове жирністю 72-73% - 62,87 грн);
- молоко для Милівського дитячого садка закуповувалось по 13,9 грн за 1 літр, тоді як для сусіднього Новорайського - по 7 грн за 1 літр (при середній ціні по району на молоко жирністю 2,5% - 8,70 грн);
- олію соняшникову для дитячого садка Одрадокам’нської сільської ради придбали за ціною 24,23 грн за 1 л., в той же час для сусіднього дитсадка Новорайської сільської ради - по 18,0 грн за 1л (при середній ціні по району на олію соняшникову - 15,95 грн).
І це при тому, що в попередньому, 2013 році, в зв’язку з нестачею коштів на оплату праці, Одрадокам’нській сільській раді виділялись кошти з Державного бюджету на заробітну плату в сумі 20,0 тис. грн у вигляді додаткової дотації на вирівнювання фінансової забезпеченості.
Також, з районного бюджету в 2014 році сільським радам, які закуповували продукти харчування за завищеними цінами, надавалась субвенція на проведення громадських робіт по прибиранню доріг: Качкарівській с/р – 9,5 тис. грн, Одрадокам’янській с/р – 8,4 тис. грн, Львівській с/р – 4,8 тис. грн, Милівській с/р – 3,0 тис. грн.
- Ми розуміємо тепер, що функція внутрішнього аудиту – це, перш за все, професійний підхід до справ у сфері використання бюджетних коштів, та, якнайменше допомога тим, хто можливо, в цьому не досить розбирається, а також конкретні їм в цьому рекомендації, чи не так?
- Ми – відкрита установа і не караючий орган, і завжди раді відповісти на запитання, які в першу чергу цікавлять херсонську громадськість. Адже усі громадяни є платниками податків до бюджету, тому вони також повинні знати, як витрачаються кошти бюджету та брати участь у налагодженні контролю за їх витрачанням. У даному питанні повинна бути як можна більша прозорість. Я не хочу говорити будь-які високі фрази, але хочу сказати на що націлює нас при проведенні аудиту голова облдержадміністрації: «Наше завдання не давити і душити, наше завдання підказати, допомогти виправити, попередити в майбутньому будь-які порушення, побудувати таку систему контролю, при якій ті всі порушення просто не будуть мати шансу на існування».
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
ТОП новини
Спецтема
live comments feed...