12:51, 11 грудня 2014 р.
Школа ХХI століття: зміни в контексті розвитку інформаційного суспільства. Частина 1
ВСТУП. НОВИЗНА ПРОЕКТУ
Останніми роками в системі довузівської освіти України й інших країн СНД загострилися протиріччя та проблеми соціально-педагогічного характеру. Ідея створення загальноосвітніх комплексів проєвропейського типу (далі — ЗКПТ) з’явилася в результаті звернення батьків, які хотіли б дати своїм дітям шкільну освіту, наближену до сучасних європейських традицій і норм для подальшого навчання як в Україні, так і за кордоном.
Міжнародний пілотний соціально-педагогічний проект «Школа XXI століття: зміни в контексті розвитку інформаційного суспільства» (далі — проект) було розроблено та прийнято до реалізації влітку 2009 року в межах щорічного літнього Міжнародного психолого-педагогічного фестивалю «Перспектива»[1], який в липні проводять у м. Іллічівську Одеської області. Первісно проект було розроблено як тривалий, без чіткого строку закінчення, а також як базовий для модернізації різних освітніх систем — від окремих навчально-виховних установ до управлінь/відділів освіти районних/міських рад.
Учасниками проекту є державні освітні структури, громадські організації/об’єднання педагогів, психологів і батьків з України, Росії, Молдови та Румунії, а також мережа пілотних навчально- виховних установ. Особливістю висококваліфікованої міжнародної команди розробників, експертів і тренерів проекту є готовність до співробітництва та здатність реально впроваджувати продуктивні інновації.
Загальна концепція проекту, його соціально-педагогічні, соціально-психологічні, психолого-педагогічні й організаційно-педагогічні складові є модулями із гнучкою структурою, що дозволяють безперервну їхню модифікацію та модернізацію. Це значно розширює можливості та межі проекту, дозволяє його реалізацію на базі різних освітніх установ у різних країнах — як СНД, так і Східної Європи.
«Надзавдання» проекту полягає у формуванні загального культурно-освітнього простору як умови інтеграції освітніх систем України, країн СНД і Європейського Союзу.
Головною метою проекту є практична реалізація особистісно зорієнтованої освіти на базі пілотних «дитиноцентриських»освітніх установ/комплексів проєвропейського типу — комфортних, природодоцільних, максимально продуктивних для виховання, навчання, різнобічного розвитку й успішної соціалізації дітей за нових умов.
Серед стратегічних завдань проекту — робота із проблематикою модернізації та підвищення конкурентоспроможності освітніх установ, вирішення яких здатне перевести дискусію про просування освітньої системи України шляхом інтеграції в європейський освітній простір у нову площину.
В межах проекту на базі пілотних освітніх установ проводимо роботу з понад 10 стратегічними напрямами соціально-педагогічного, психолого-педагогічного та методико-технологічного характеру, що забезпечують модернізацію та підвищення продуктивності освітніх установ: зниження здоров’явитратності та психологізації освітнього процесу; проектування та планування роботи школи за нових умов (на 4–5 років, на навчальний рік, на навчальний тиждень); реальне підвищення продуктивності уроків, упровадження модульного навчання й організація освітнього процесу на підставі технологій тайм-менеджменту; індивідуалізоване навчання та робота з обдарованими дітьми із тьюторським супроводом; створення, апробування та поширення продуктивних дидактичних методик і технологій із урахуванням мнемотехніки[2], логіки, неориторики й ефективного педагогічного спілкування, ефективної наступності (ДНЗ-школа, 4–5 класи, педагогічна команда класу-сім’ї учнів тощо); досягнення реального три/полілінгвізму; формування високоорганізованого освітнього середовища, що забезпечує демократичне та громадське виховання, а також різнобічний (емоційний, інтелектуальний, культурний тощо) розвиток учнів та їхню успішну соціалізацію за умов інформаційного суспільства й європейської інтеграції; досягнення високої функціональної грамотності, вільного володіння ІКТ[3] і комп’ютером; медіавиховання; створення громадських освітніх установ, підданих не лише відомчому, але й суспільному моніторингу, тощо.
В межах проекту щороку проводимо великі міжнародні педагогічні форуми, конференції «Інноваційні методи в психології та педагогіці», а також міні-фестивалі, семінари, тренінги та навчальні програми. Неабияку роль в ефективному розвитку цього проекту відіграє Міжнародний психолого-педагогічний фестиваль «Перспектива», в якому щороку беруть участь сотні педагогів різних країн.
Серед партнерів проекту — Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, Генеральна асоціація вчителів Румунії, Всеросійський педагогічний портал «Завуч Інфо», Асоціація педагогів Молдови, Одеське педагогічне товариство, Асоціація розвитку творчої особистості «ВАРТО» (Вінниця, Україна), Управління освіти та методичні центри/кабінети низки міст (Вінниці, Ялти, Іллічівська, Хуста, Кишинева й ін.).
За три роки реалізації проекту його учасники опублікували понад 30 статей українською, російською і румунською мовами з актуальних проблем розвитку системи довузівської освіти в провідних педагогічних журналах. Деякі з них передруковані різними видавництвами по 2–3 рази.
З 2012–2013 навчального року в проекті беруть участь близько 70 тренерів, експертів і методистів, а також понад 500 педагогів із 11 пілотних освітніх установ.
______________________________________________________________
[1] Див.: http://festival.eidotehnika.org/
[2] Мнемотехніка (від грецьк. mneme — пам’ять і techne — мистецтво) — спосіб поліпшення засвоєння нової інформації шляхом свідомого утворення асоціативних зв’язків за допомогою спеціальних методів і прийомів.
[3] Інформаційно-комунікативні технології
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
08:21
Вчора
14:00
18 квітня
12:00
18 квітня
ТОП новини
Спецтема
live comments feed...