• Головна
  • Наталя Клим: Для нас найважливіше – це споживач!
14:12, 23 грудня 2020 р.
Надійне джерело

Наталя Клим: Для нас найважливіше – це споживач!

Наталя Клим: Для нас найважливіше – це споживач!

Захист прав споживачів - питання, яке не втрачає своєї актуальності. Зараз, напередодні новорічних свят, багато хто купує новорічні прикраси, гірлянди та подарунки дітям. Як у цьому святковому ажіотажі не втратити пильності та не придбати неякісний товар? Як захистити себе від недобросовісних продавців при купівлі в Інтернеті? На що у першу чергу звертати увагу купуючи ту чи іншу річ? І взагалі, чи знаємо ми, споживачі, свої права? Чи вміємо ми їх захищати та відстоювати? Куди звернутися за допомогою?

Ці важливі питання стали темою розмови з в.о. начальника ГУ Держпродспоживслужби у Херсонській області Наталією КЛИМ.

Наталіє Георгіївно, тож на що звертати увагу у першу чергу споживачу при виборі місця для шопінгу? Особливо зараз, перед Новим роком, коли ми усі охопленні бажанням прикрашати домівки до свят та дарувати рідним та друзям подарунки.

-Звичайно, новорічні приготування розпочинаються з прикрашання оселі та придбання подарунків. Іграшки, штучна линка, дитячі іграшки – це все непродовольчі товари. Ми обираємо спосіб, у який ми купуємо ту чи іншу річ. Або через інтернет-магазин, чи у стаціонарному магазині чи на ринку.

Хочу зазначити, щодо інтернет-магазинів такі само вимоги, як і до стаціонарного магазину. Має бути зазначений суб’єкт господарювання, на сайті має міститися вичерпна інформація щодо того чи іншого товару, а саме виробник, дата виробництва, нормативна документація, відповідно до якої виготовлений товар, умови надсилання (поштою, кур’єр, самовивіз).Уся інформація, яку надає суб’єкт господарювання, щоб у покупця жодного питання не виникало. Якщо ми докладно не вивчили усю інформацію про обрану річ, то вона може не відповідати при отриманні тому зображенню, що ви бачите на моніторі.

Окремо слід звертати увагу на порядок розрахунку. Я не раджу передплату. А якщо ж це все ж передплата – дивіться, кому ми перераховуємо кошти, має бути призначення платежу.

Якщо ми купуємо у стаціонарних магазинах, то перше, на що звертаємо увагу, заходячи до магазину – чи дотримується він протиепідеміологічних умов. І це нам вже каже про сумлінність виконання вимог чинного законодавства. І тільки після цього рушаємо до торгівельної зали.

Далі, розглядаючи товар, звертаємо увагу на те, що маркування продукції має бути виключно українською мовою. Якщо це дитяча іграшка, а не ялинкова іграшка, то має бути зображення “трилистник у розірванному колі”, бо це призначено для дітей. Мають бути зазначенні вікові обмеження. І ми, батьки, тоді можемо бути спокійні: ризик травмування зведений до мінімуму.

Новорічна іграшка – це не іграшка для дітей. Бути дотичною до ней може лише дитина обізнана у цьому плані, і під наглядом дорослих. Там можуть бути певні барвники, ароматизатори, хімічні елементи, скло – дитина може травмуватись, порізатись, чи удар струмом отримати. Наприклад, є ялинкові іграшки, які містять елемент живлення. У нас був такий випадок, коли дитина його проковтнула, отримавши опік кишкового тракту. Це не іграшка для дитини!

Коли купуємо ялинкову прикрасу, то можемо запросити, на наш розсуд, висновок про безпеку. Але це в ідеалі! Частіше за усе у стаціонарному магазині слід перевіряти маркування українською мовою, це 90% того, що продукція безпечна.

Скажіть будь ласка чи можу я як покупець вимагати у магазині документи, що засвідчують безпечність товару?

-Прискіпливість дуже важлива, особливо якщо купуємо товари для дітей. Наприклад, на Конкурс дитячого малюнку я купувала малечі книжки. Є певні вимоги щодо книжок, адже фарба може бути токсичною. Тоді я запросила висновок щодо безпечностіцієї продукції, бо я не могла собі дозволити наражати дітей на небезпеку.

Якщо ставитись прискіпливо до придбання того чи іншого товару, тоді запрошуємо документ щодо безпечності продукту.

Відповідно до ЗУ “Про захист прав споживачів”, законодавство розпочинається з обов’язків споживачів. Тобто виховання себе як культурного споживача. Ми маємо пересвідчитись, що товар повністю відповідає усім вимогам. Купуємо, отримуємо документ про сплату за продукт. Після чого приходимо додому, розпаковуємо і бачимо якийсь недолік. У цьому випадку ми звертаємось до суб’єкта господарювання, пишемо заяву про здійснення експертизи – що послуговало причиною виникнення цього недоліку. На підставі висновків експертизи вже проходять подальші дії. Якщо виробничий недолік – компанія повертає кошти або відбувається обмін на аналогічний товар. Якщо споживач сам пошкодив товар під час транспортування – то це його вина. Якщо, наприклад, я купила ялинку, принесла її додому, а вона не підходить за розміром. Що я можу робити? Якщо не пошкодженні ярлики, пакунок – то я протягом 14 днів можу повернути чи обміняти.

Тобто для споживача однаково важливо виконувати свої обов’язки та знати свої права?

-Обов’язок споживача пересвідчитись у відповідності, повній комплектації продукту у торгівельній мережі.Якщо він побачив, що усе відповідає, усі документи є, ще може попросити продавця продемонструвати як воно працює. Цей момент дуже важливий. Питання вдоброчесності продавця та в обізнаності покупця. Якщо споживач сумлінно виконує свої обов’язки, то в нього пропорційно збільшуються права.

У яких випадках споживачі звертаються до управління захисту споживачів?

-У будь-яких випадках споживач може звертатись до управління захисту споживачів, тому що він повинен знати свої права. Навіть, якщо він лише планує купити десь товар і є сумнів щодо цього – звертайтесь, фахівці управління нададуть вичерпну інформацію. Управління завжди відкрито до спілкування. Чудово було б не фіксувати факт порушення – а діяти на його упередження. Тоді б і порушень не було б. Ми готові поділитись усією інформацією.

Наталіє Георгіївно, якщо вже стався факт порушення. Куди звертатись? Які документи потрібно надати?Та у який термін питання розглядається?

Тел. 26-36-06 – це управління захисту споживачів, вул. Старообрядницька (Комсомольська), 34.

Тел. 32-17 – 37 – приймальня ГУ Держпродспоживслужби у Херсонській області, вул. Перекопська, 17.

Види звернень є усне та письмове. Усне – це консультація у телефонному режимі.

Письмово подається відповідна заява. Вона має містити наступне: де знаходиться суб’єкт господарювання, що за суб’єкт господарювання, бажано мати розрахунковий документ. Будь-якадокументація може бути корисним при розгляді справи, навіть скріншоти переписки.

Заява розглядається відповідно до ЗУ «Про звернення громадян». Вона приймається до розгляду, після чого ми отримуємо погодження від органу, який відповідає за реалізацію політики у сфері захисту прав споживачів – це Держпродспоживслужба України, вони надають відповідне погодження. Термін розгляду – близько тижня або 7 робочих днів.Далі суто технічне питання- наказ направлення, графік роботи відповідного інспектора і ще десь тиждень. Тобто 2 тижня для того, щоб провести позапланову перевірку відповідно до ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

У нас є випадки, і я пишаюсь цим, коли приходить споживач зі скаргою і нам в телефонному режимі вдається вирішити цю скаргу. Навіть відносно повернення коштів. Шляхом роз’яснення суб’єкту господарювання його обов’язків та прав споживачів. Для нас найголовніше – це споживач. Якщо є тлумачення законодавства двобічно і якщо воно суперечить одне одному – то приймається рішення на користь споживачів. Ми створенні задля споживачів.

Наталіє Георгіївно, розкажіть чи були на практиці розгляд скарг щодо інтернет-магазинів. І чи реально у них повернути кошти?

-На жаль, на сьогодні я не володію інформацією. А у 2018 році лише 5% скарг були вирішенні на користь споживача. Цю цифру нам давали усно на нараді у Києві.Це дуже-дуже маленька частина.Тому що у нас немає законодавчого підґрунтя щодо інтернет-магазинів. Сьогодні вже є законопроекти, які у разі прийняття, допоможуть нам. Тоді, ми з вами будемо знати, що інтернет-магазин – це той самий магазин, який має бути зареєстрований та мати дозвіл на торгівлю через інтернет. На сьогодні такого немає.

Якщо якийсь ФОП створив собі сайт – то він займається реалізацією через нього. Цей ФОП за місцем реєстрації, наприклад, знаходиться у Києві. Бодуже часто це Київ, Одеса чи Дніпро. Якщо надходять скарги- то ми їх передаємо за належністю. Якщо ви, будучи у Херсоні, купували продукцію у суб’єкта господарювання, який знаходиться у Києві чи Дніпрі – ми спрямовуємо скаргу у Київ чи Дніпро. Бо наші повноваження обмеженні територією Херсонської області. Ми не можемо проводити заходи державного нагляду чи контролю, захищати споживачів від суб’єктів, які знаходяться поза межами нашої області.

Окремо хотілось би зупинитись на вимогах щодо дитячих іграшок. Останнім часом багато інформації з’являється щодо небезпечних сполук, виявлених у дитячих іграшках. Та на що слід звертати увагу?

-Перше – це місце, де ми купуємо, це має бути спеціалізований магазин.

Друге – має бути маркування українською мовою.

Третє – відповідність технічному регламенту.

Четверте – наявність розрахункового документу.

Тільки за дотримання усіх цих вимог дитині у руки можна давати цю іграшку. Ще є вікова градація. Найбільш жорсткі вимоги до іграшок розрахованих на діток від 0 до 3-х років. Ще має бути у наявності інструкція, де зазначено, що можна робити, а що – ні. І якщо все ж таки щось трапилось – то має бути інструкція, у якій сказано, що у такому випадку робити.

В Україні є Асоціація виробників дитячих іграшок. Вони дуже відповідальні, їх робота має виховне та соціальне значення. Вони тісно співпрацюють з Держпродспоживслужбою, проводять навчання, орієнтують на що слід звертати увагу.

А на що слід звертати увагу, коли купуємо електричну гірлянду?

-Є технічний регламент для низьковольтного обладнання. Важливо, де ми її купуємо. Уся інформація про продукцію має міститися українською мовою. Обов’язково має бути інструкція по застосуванню. Окремо слід звернути увагу на призначення гірлянди: вулична, для приміщення тощо. Ми з вами повинні розуміти як саме ми будемо її застосовувати. У маркуванні і інструкції дивимось її призначення. Експерти радять купувати гірлянду у силіконовій прозорій ізоляції дроти. Півтора метри має бути від першої лампочки до вилки включення.

Я Вам дякую за цікаву та корисну інформацію.

Бажаємо нашим читачам вдалих покупок!

І щоб ваші права ніколи не порушувалися!

Спілкувалась Оксана Наумова

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#споживачі #Держпродспоживслужба #порушення
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Останні новини
Оголошення
live comments feed...