5. Наступність у вихованні, навчанні та розвитку дітей
Проблема: найважливішою особливістю школи інформаційного суспільства є ефективна наступність на всіх ступенях виховання, навчання та розвитку дітей. На жаль, цей напрям роботи в багатьох освітніх установах перебуває на незадовільному рівні.
Цей пілотний проект ґрунтовано на засадах гуманного, дбайливого ставлення до людської особистості, що передбачає ефективні методики та технології здійснення наступності, як традиційні, так і оригінальні, авторські:
a) створення установ типу «дитячий садок — школа», які дають значні можливості для продуктивної наступності між освітніми ступенями (наступністю «по горизонталі») й усередині цих ступенів (наступністю «по вертикалі»);
b) технологія наступності «по горизонталі», що полягає в налагодженні партнерських відносин між членами педагогічних команд, сформованих із учителів, які працюють у конкретному класі, як між собою, так і з батьками учнів, а також у систематичному обміні значущою інформацією про дитину з метою формування єдиного підходу до неї з боку зацікавлених дорослих;
c) авторська технологія здійснення наступності «по вертикалі», що полягає в спільній роботі з дошкільниками вихователя підготовчої групи та майбутнього вчителя першого класу (педагогічний дует) протягом 4–6 місяців;
d) аналогічна авторська технологія роботи із учнями 4-х класів їхнього вчителя разом із майбутнім керівником педагогічної команди 5-го класу, майбутніми тьюторами й вчителями-предметниками.
Неабияке значення щодо поліпшення наступності в концепції ЗКПТ надано роботі медико-психолого-педагогічного консиліуму та використанню індивідуальних психолого-педагогічних карт учнів.
6. Реальний три/полілінгвізм як критерій якості шкільної освіти
Проблема: за умов інформаційного суспільства жителя об’єднаної Європи не можна вважати освіченим, якщо він не знає, щонайменше, ще двох мов, окрім рідної, одна з яких — англійська (французька). Наразі лише деякі спеціалізовані освітні установи 15 Міжнародний пілотний соціально-педагогічний проект «Школа ХХ століття» забезпечують задовільне опанування учнями двох і більше нерідних мов.
У роки, наступні після отримання країнами СНД незалежності, в цьому напрямі відбулося мало позитивних змін. Разом із тим зростає протиріччя між бажанням чималої кількості учнів опанувати іноземні мови та труднощами реалізувати це за умов масової школи. Таке протиріччя стало причиною переходу цього освітнього напряму в сферу тіньової економіки.
Діти представників національних меншин (молдован, болгар та ін.), які мешкають в Україні, перебувають ще в складнішому становищі. Їм необхідно опанувати три мови (українську, російську, англійську/французьку), крім рідної.
Концепція ЗКПТ передбачає систему заходів щодо приведення мовної ситуації в певній установі до європейської норми:
a) послідовне освоєння трьох (чотирьох) мов і викладання навчальних предметів цими мовами протягом усього періоду навчання з початку 3 (4) класів;
b) реалізацію принципу полілінгвізму з урахуванням низки умов:
опанування дітьми нерідних мов починається в дошкільних установах у відповідному сенситивному періоді розвитку дитини (3–5 років) й обов’язково в неформальному режимі;
вивчення рідної мови випереджає вивчення нерідних мов на 2–3 роки;
етапи, методи та технології освоєння нерідних мов аналогічні до тих, які застосовують під час вивчення рідної мови, з формуванням відповідного середовища вільного спілкування;
технології вивчення нерідних мов мають бути різноманітними та привабливими для дітей (інтегровані/бінарні заняття/уроки з музикою, театром, фізкультурою, дидактичними іграми тощо) та використовувати оздоровчо- лінгвістичні табори, створення білінгвістичного середовища в сім’ях тощо);
освоєння нерідних мов слід здійснювати інтегровано з історією та культурою відповідних країн і народів;
використання нерідних мов у вигляді міжпредметних зв’язків на уроках різних дисциплін;
використання мнемотехнічних прийомів для швидкого та міцного запам’ятовування іноземних слів, словосполучень, зміни форм дієслів (в англійській мові) тощо;
використання/виконання пісень нерідними мовами під час динамічних пауз на уроках різних дисциплін;
c) відповідно до концепції ЗКПТ під час освоєння нерідних мов діти проходять чотири обов’язкових етапи. Для реалізації цих етапів використовують спеціальні методики й авторські освітні технології[1].
7. Новий підхід до формування загальних (надпредметних) навчальних умінь
Проблема: серед пріоритетів інформаційного суспільства на першому плані перебуває здатність людей до безперервної освіти протягом життя. У зв’язку з цим особливого значення набуває формування в шкільні роки вміння продуктивно навчатися та займатись самоосвітою. На жаль, цьому аспекту роботи чимало педагогів і керівників освітніх установ не надають належної уваги.
Відповідно до концепції ЗКПТ всі загальні (надпредметні) вміння, навички, способи та прийоми навчально-пізнавальної діяльності розподілено на три типи: навчально-управлінські вміння; навчально-інформаційні вміння, необхідні для одержання й опрацювання навчальної інформації; навчально-логічні вміння, завдяки яким здійснюють різні розумові операції.
Навчання загальних навчальних умінь у ЗКПТ пов’язане з такими умовами:
a) сучасне розуміння проблеми, значно ширше, ніж її трактують у багатьох освітніх установах країни;
b) високий рівень опанування зазначених умінь, що дозволяє учням вільно використовувати їх у процесі вивчення кількох мов;
c) опанування необхідних інформаційних технологій і використання їх під час вивчення різних навчальних дисциплін;
d) формування в учнів умінь рефлексувати власну діяльність, тобто вміння об’єктивно оцінювати себе ніби «з боку».
Крім освоєння традиційних загальних навчальних умінь, учні ЗКПТ навчаються:
a) продуктивно працювати за допомогою комп’ютера («сліпий» метод друку тощо);
b) самостійно та ґрунтовно працювати з текстами;
c) знаходити та продуктивно використовувати інформацію (розуміти, пояснювати, оцінювати, інтерпретувати, робити висновки, формулювати гіпотези, висловлювати судження, дискутувати тощо);
d) запам’ятовувати та засвоювати чималі обсяги інформації за допомогою технології мнемотехніки;
e) виконувати завдання в нестандартних форматах.
Також у роботі ЗКПТ особливої уваги надано:
a) функціональній підготовці учнів — умінню продуктивно користуватися доступними джерелами інформації;
b) вивченню та використанню принципів і технологій сучасного тайм-менеджменту;
c) розвитку критичного мислення й умінню вільно застосовувати свої знання в реальних нестандартних ситуаціях;
d) освоєнню демократичних цінностей, знанню своїх прав і обов’язків;
e) формуванню комунікативної культури, умінню працювати в групі, команді тощо.
[1] Детальніше - див.: Федорец, Н. Авторская образовательная концепция «Интеллигентность». - Кишинэу: Pontos, 2007; або: Федорець, М. Авторська освітня концепція «Інтелігентність» // Управління школою. - Основа. -2009. -№ 3.