КОНЦЕПТУАЛЬНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ПРОЕКТУ
1. Місія та мета створення шкіл-комплексів проєвропейського типу
Місією («надзавданням») ЗКПТ є:
досягнення випускниками довузівських навчальних установ рівнів освіченості, вихованості та конкурентоспроможності, необхідних для успішного продовження освіти не лише в СНД, але й у країнах Євросоюзу, та достатніх для ефективної соціалізації за умов інформаційного суспільства;
стимулювання безперервної професійної освіти та загальнокультурного розвитку персоналу освітніх установ на підставі управлінської парадигми лідерства;
вплив на процес безперервної освіти та культурного розвитку батьків дошкільників і школярів.
Метою створення ЗКПТ в Україні є подолання на підставі особистісно зорієнтованих освітніх концепцій протиріч і проблем, характерних для нинішньої системи довузівської освіти країни.
2. Моніторинг індивідуальних особливостей дітей
Проблема: модернізація школи та перехід до особистісно зорієнтованого навчання вимагає ґрунтовного знання індивідуальних особливостей дітей. Однак у багатьох освітніх установах відзначено погіршення цієї роботи. Більшість педагогів не мають достатніх відомостей про особливості учнів і середовище їхнього виховання, що знижує ефективність освітнього процесу.
Концепція ЗКПТ виходить із того, що багатоаспектне вивчення особистості дитини в процесі розвитку є неодмінною умовою сучасного особистісно зорієнтованого навчання.
У зв’язку з цим у діяльності ЗКПТ передбачено:
a) систему комплексного моніторингу — вивчення особливостей дітей і середовища їхнього виховання;
b) зміцнення психологічної служби з розрахунку один психолог на 300–350 учнів;
c) активну роботу медико-психолого-педагогічного (педологічного) консиліуму в кожному класі та дошкільній групі;
d) ефективні технології, що дозволяють будувати освітній процес відповідно до даних, отриманих під час моніторингу індивідуальних особливостей дітей;
e) різнобічне обстеження дітей безпосередньо після прийняття їх до освітньої установи;
f) узагальнення інформації про фізичний, психічний, інтелектуальний, емоційний розвиток дітей і вироблення рекомендацій щодо роботи з ними з боку психолога, медичного працівника, керівника педагогічної команди, тьюторів тощо, яку вони заносять до індивідуальних психолого-педагогічних карт;
g) виявлення обдарованих дітей, формування індивідуальних програм і спеціальних умов для їхнього виховання, навчання та розвитку з тьюторським супроводом.
3. Освітнє середовище за умов інформаційного суспільства
Проблема: в багатьох освітніх установах не створено умов щодо формування сприятливого високоорганізованого освітньо- культурного середовища для продуктивного освітнього процесу.
Відповідно до концепції ЗКПТ багате та різноманітне освітнє середовище — головна цінність дитячої установи. Створення та постійне оновлення такого середовища як у кожному класі та дошкільній групі, так і в освітній установі в цілому, вимагає часу та спеціальних зусиль. Це предмет особливої турботи педагогічних команд, психологічної служби, адміністрації та батьківській громадськості. Високоорганізоване освітнє середовище, зорієнтоване на реалізацію життєвих інтересів дітей і гуманістичне спрямування, можуть забезпечити:
a) розкриття індивідуальних здібностей і схильностей дітей;
b) різнобічний творчий розвиток дітей і виховання їх на підставі демократичних цінностей інформаційного суспільства;
c) формування високої професійної компетентності та культури персоналу;
d) створення умов, які сприяють задоволенню освітньо-культурних потреб сім’ї.
За наявності в дитячій установі відповідного середовища концепція ЗКПТ пропонує різні інноваційні методики та педагогічні технологій високої ефективності:
a) організація освітнього процесу в стаціонарно-дистанційному форматі;
b) використання гнучких, індивідуалізованих програм і завдань;
c) розподіл учнів під час навчальних занять на пари, команди, малі різнорівневі групи під керівництвом двох педагогів[1];
d) активні й інтерактивні форми навчання із широким використанням мнемотехніки[2], логіки на підставі математики, розвивальних ігор тощо;
e) використання мнемотехніки як продуктивної технології швидкого та міцного засвоєння понять, таблиць, поезії, інших структурних одиниць навчального матеріалу;
f) інтегровані/бінарні уроки — виразні, емоційні, побудовані на міжпредметних зв’язках, інтерактивних методах, ІКТ, які містять пропедевтичні завдання, елементи театральної дії, а також інші нетрадиційні форми навчальних занять;
g) створення під час самостійної роботи учнів оточення читального залу;
h) організація сфери вільного спілкування нерідними мовами тощо.
Важливою умовою створення та підтримання освітнього середовища високої якості є реалізація принципу школи-комплексу — об’єднання в межах єдиної навчальної установи загальноосвітньої, музичної, художньої, хореографічної, спортивної й інших шкіл/студій. Такий підхід забезпечує безперервність та інтегрованість щодо реалізації програм основної та додаткової освіти на кожному ступені виховання, навчання та розвитку дітей.
ЗКПТ також передбачає тривале утримання дітей у сфері впливу освітнього середовища. Із цією метою створюють напівпансіонати, а також міські оздоровчо-лінгвістичні табори з денним перебуванням тощо.
4. Зниження здоров’явитратності освітнього процесу
Проблема: відповідно до сучасних досліджень освітній процес є головним фактором, який руйнує здоров’я молодого покоління.
ЗКПТ задумано як освітню установу з вираженим валеологічним характером. Головна мета цієї роботи полягає в наповненні всіх, без винятку, аспектів роботи з дітьми здоров’язберігальним змістом. У діяльності ЗКПТ використовуємо освітньо-валеологічні технології пом’якшення й усунення головних факторів, які руйнують здоров’я:
a) шкільних стресів: фізіологічного, інформаційного, комунікативного, психологічного (емоційного);
b) незадовільного фізичного розвитку та хронічної гіподинамії;
c) кисневого та сонячного «голодування»;
d) дидактогенії й інших захворювань школярів: зниження зору, сколіозу, неврозів тощо;
e) неправильно організованого режиму дня та поганого харчування.
У концепції ЗКПТ передбачено заходи медико-валеологічного характеру:
a) зміцнення медичної служби — лікар-педіатр/медичний працівник з відповідними функціями (санітарно-гігієнічного, оздоровчо-профілактичного обліку й амбулаторного лікування хронічно хворих, контролю фізичного розвитку дітей тощо);
b) валеологічний підхід до організації освітнього процесу (здоров’язберігальні уроки, профілактика стомлюваності мозку й органів зору, позитивний психологічний мікроклімат, рухова активність дітей, адекватний фізичний розвиток тощо) з використанням технологій професора В. Ф. Базарного, М. Монтесорі й ін.;
c) використання мнемотехніки як ефективної здоров’язберігальної технології;
d) формування в учнів знань і вмінь щодо здорового способу життя;
e) організація режиму та темпу навчальної роботи відповідно до індивідуальних особливостей дітей, санітарно-гігієнічних норм і сезонних змін;
f) забезпечення раціонального харчування дітей і персоналу;
g) використання валеологічних меблів, що забезпечує комфортну та безпечну роботу дитини в режимі сидіння/стояння;
h) навчання персоналу продуктивних здоров’язберігальних технологій;
i) валеологічний вплив на сім’ї учнів.
[1] Йдеться про технологію педагогічного дуету
[2] Уперше офіційно схвалено Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України навчально-методичний посібник «Мнемотехника: технология эффективного усвоения информации в условиях современного образования» автора Г. А. Чепурного: М., 2013. — 148 с. (протокол від 13.12.2012 р. № 14.1/12-Г-398).